(On)gezondheidseffecten van zitten

sitting

Pas op, waarschijnlijk zult u na het lezen van dit bericht niet meer durven zitten. The Washington Post liet vier experts de lichamelijke gevolgen van langdurig zitten benoemen. Van top tot teen.

 

In opsomming:

– lagere hersenactiviteit

– pijnlijke nek, schouders en rug

– verminderde mobiliteit en flexibiliteit van de rug

– verhoogd risico op hart- en vaatziekten

– overactieve alvleesklier (gaat meer insuline produceren)

– verhoogd risico op verschillende soorten kanker, zoals darmkanker

– spieratrofie (= verlies van spiermassa): met name van de buik, rug en heupen

– spataderen in de benen

– verlies van botmassa

 

Zoals u in ‘Doe-het-zelf gezond’ kunt lezen, is het belangrijk om niet in problemen te denken, maar naar oplossingen te kijken. Dus bij deze:

– Verminder de hoeveelheid ‘screentime’ (tv, (spel)computer), omdat deze tijd vaak zittend wordt doorgebracht.

– Wissel langdurig zitten iedere twintig tot dertig minuten af met een korte wandelpauze.

– Doe in die wandelpauze ook enkele rek- en strekoefeningen.

– Wissel staand en zittend werken af (kaart in hoogte verstelbare bureau’s aan bij uw baas).

– Zorg voor een goede zithouding achter het beeldscherm (zie hoofdstuk 23 van ‘Doe-het-zelf gezond’).

– Doe activiteiten die staand kunnen dan ook staand. (zoals telefoneren)

– Heeft u nog een andere tip? Laat het weten op het forum!

 

bron: The Washington Post

bron afbeelding: flickr

Leave a Reply

Your email address will not be published.