Suiker vergif?!

sugar

In onze voeding zit te veel (toegevoegd) suiker. De aanbeveling van de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) is dat maximaal 10 procent van de totale energie-inname uit vrije suikers moet komen (en bij voorkeur zelfs maximaal 5 procent). Uiteraard is het veel praktischer om te weten in welke voedingsmiddelen veel toegevoegd suiker zit, zodat u die kunt vermijden. Dit zijn bijvoorbeeld frisdrank, vruchtensappen, sportdranken, snoep, (melk)chocolade en ontbijtkoek.

 

Als u mijn boek heeft gelezen, dan zult u gezien hebben dat ik heb gekozen voor een eerlijke, duidelijke, praktische en betrouwbare boodschap over een gezonde leefstijl. Daarin past bovenstaande aanbeveling over suiker dan ook precies in. Helaas krijgen personen met een extreme boodschap vaak meer aandacht in de media, zoals de Amerikaanse professor Robert Lustig. Hij was onlangs bij RTL Late Night te gast en had het over ‘suiker als vergif’ en ‘suiker is net zo erg als heroïne’. Gelukkig kwam er ook snel veel kritiek op zijn verhaal, zoals ook in het NRC Handelsblad van 13 juni jl. Enkele belangrijke punten uit dit artikel, waarin Nederlandse experts aan het woord kwamen, zal ik bespreken.

 

– Voedingsmiddelen met veel suikers zijn calorierijk en calorieën in vloeibare vorm geven weinig verzadiging. Daarom wordt er gemakkelijk teveel van ingenomen.

– Maar suiker is geen vergif en is niet verslavend.

– Zowel prof. Brouns als prof. Katan vinden dat de overheid regels op moet leggen aan de industrie over een maximale hoeveelheid suiker in frisdrank.

– De nadruk leggen op één voedingsstof (of voedingsstoffengroep) als veroorzaker van alle kwaad is een te eenzijdige boodschap.

– Voldoende bewegen is net zo belangrijk als de inname van suiker verminderen!

 

Lees het hele artikel op nrc.nl (na registratie).

bron afbeelding: flickr

Leave a Reply

Your email address will not be published.