Zout en hoge bloeddruk: individueel- en populatieniveau

salt2

In het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde gaan de auteurs van ‘Het voedsellabyrint’, Jacob Seidell en Jutka Halberstadt, in op het verminderen van de zoutinname van de Nederlandse bevolking.

 

Gemiddeld krijgen we teveel zout binnen: 9,9 g per dag voor mannen en 7,5 g per dag voor vrouwen. Dat is ruim boven het aanbevolen maximum van 6 g per dag. Een hoge zoutinname verhoogt de bloeddruk en vergroot daardoor de kans op hart- en vaatziekten, met name beroertes. Dit is een lineair verband: hoe meer zout er wordt gegeten, hoe hoger de bloeddruk is.

 

Zout zit met name in kant-en-klare voedingsmiddelen en verder in brood, kaas en vlees. Ook kan zelf zout aan het eten worden toegevoegd; dit is een ongezonde gewoonte. Als u dit achterwege laat, zult u na twee tot drie weken gewend zijn aan het eten zonder zout (de smaakpapillen in uw mond hebben zich dan namelijk weer aangepast). Kortom, door de gezonde keuze te maken, kunt u uw bloeddruk positief beïnvloeden. Ook de overheid kan hieraan bijdragen, bijvoorbeeld door de richtlijnen voor zout in voedingsmiddelen te verscherpen en te zorgen voor een betere beschikbaarheid van gezonde voedingsmiddelen.

 

Naast het verminderen van de zoutinname kunt u ook zorgen voor een gezonde bloeddruk door: fysieke activiteit, een hogere kaliuminname (zit in groente), niet roken en het drinken van geen of minder alcohol.

 

bron: Ned Tijdschr Geneeskd. 2014;158:A8503 (www.ntvg.nl)

bron afbeelding: flickr

Leave a Reply

Your email address will not be published.